Frånvarorapportering ska omfatta personnummer, datum och antal timmar. Dessutom måste frånvarorapportering vara kopplad till en lönespecifikation. Frånvaron sammanställs i filen för arbetsgivardeklarationen som skickas in.
Frånvarorapportering gäller för VAB (Tillfällig föräldrapenning) och Föräldrapenning (i samband med barnets födelse).
För timanställda gäller följande:
VIKTIGT:
Så här gör du för timanställda:
METOD 1 - Ej löneavdrag
Olle har tagit ut en av sina 10 dagar i samband med barns födelse (=Tillfällig Föräldrapenning) 8 timmar en dag han skulle arbetat:
1. Kontrollera löntagarkortet
2. Skapa en lön
3. Mata in antalet arbetade timmar som vanligt på översta raden på lönespecen
4. Klicka på knappen VAB på lönespecen (de 10 i samband med barns födelse räknas som Tillfällig föräldrapenning)
5. Klicka på det datum då han tog ut dagen, datumet bli rosa
6. Kontrollera antal timmar som står på datumet under streckade linjen, korrigera vid behov antal timmar
7. Klicka på Spara
Du får då antal timmar noterade på rätt dag (men med 0:-) och frånvarorapportering till Skatteverket kommer göras.
METOD 2 - Löneavdrag
Olle har tagit ut en av sina 10 dagar i samband med barns födelse (=Tillfällig Föräldrapenning) 8 timmar en dag han skulle arbetat:
1. Kontrollera löntagarkortet
2. Skapa en lön
3. Mata in antalet arbetade timmar + antal frånvarotimmar på översta raden på lönespecen
4. Klicka på knappen VAB på lönespecen (de 10 i samband med barns födelse räknas som Tillfällig föräldrapenning)
5. Klicka på det datum då han tog ut dagen, datumet bli rosa
6. Kontrollera antal timmar som står på datumet under streckade linjen, korrigera vid behov antal timmar
7. Klicka på Spara
Du får då antal timmar noterade på rätt dag (och avdrag med belopp under avdelningen Löneavdrag) och frånvarorapportering till Skatteverket görs.
VIKTIGT: Om du INTE använder knapparna VAB och Förälder på lönespecifikationen kommer inte frånvarorapporteringen till Skatteverket bli korrekt.
Du kan inte rapportera frånvaro på annat sätt än att använda knapparna VAB och Förälder på lönespecen. Du kan alltså inte "bara" skapa en dag och frånvarotimmar på annat sätt än knapparna.
Not 1: Om löntagaren saknar korrekt personnummer tas inte rapporteringen med till SKV
Not 2: Om tiden som anges är 0 eller tomt kommer inte frånvaron med i filen
Not 3: Om man raderar en lön så raderas frånvaron som hör till lönen
Not 4: Frånvaro är alltid kopplad till en lön
Not 5: Skatteverket accepterar frånvarorapportering för en person endast om det finns en inkomstuppgift för personen i filen som skickas till Skatteverket (regel B_820)
Benämningar:
Föräldrapenning = hemma med friskt barn, oftast nyfött
Tillfällig föräldrapenning = hemma med sjukt barn, eller de 10 dagarna i samband med barns födelse